Cat de multe stiu despre copilul meu – de la 2 la 4 ani


La aceasta varsta 2-4 ani, majoritatea copiilor merg la gradinita si capacitatea lor de adaptare la situatii noi este pusa la incercare. Nici pentru parinti nu este mai usor, pentru ca fiecare prag de trecut pentru copil este unul si pentru parinte. Mai mult, pentru parinte incep sa vina pareri de la educatoare si de multe ori se confrunta cu dileme pe care este lasat singur sa le rezolve, sau se simte prins la mijloc intre cerintele de la gradinita si valorile proprii, iar uneori, parintii se simt chiar vinovati daca primesc comentarii nesatisfacatoare din partea educatoarelor.

 

In principiu putem structura pe cateva domenii comportamentul copilului aflat la aceasta varsta.

Ca sa fie mai simplu si mai practic pentru acest material, am pregatit cateva informatii orientative despre dezvoltarea copilului intre 2 si 4 ani, iar pentru tine o scala de evaluare ce cuprinde 4 trepte (slab; mediu; bine; f.bine).

 

Voi trece sub fiecare set de informatii aceasta scala, iar tu straduieste-te sa-ti dai un raspuns cat mai obiectiv.

 

  1. Perioada de adaptare la medii noi poate reprezenta o sursa de stres pentru copil. Comportamentele sale ne arata acest lucru prin dificultatea manifestata la despartire, atunci cand este dus la gradinita. Prin plans si proteste vehemente el ne comunica acest stres resimtit.

Majoritatea copiilor reusesc ca pe parcursul unei luni de zile sa se acomodeze si sa accepte aceasta schimbare.

Noi cum ne descurcam

Slab   Mediu   Bine    F.Bine

 

  1. In mediul de la gradinita, copilul isi creaza noi legaturi si relatii: cu personalul, dar si cu ceilalti copii.

Zona de interes pentru noi ca parinti este sa aflam daca copilul nostru a reusit:

– sa se apropie de educatoare

– sa-si comunice dorintele dar si nemultumirile

– sa-si comunice nevoile fiziologice

– sa puna in cuvinte ce simte

– sa se joace cu placere cu ceilalti copii

– sa se concentreze adecvat pe parcusrsul activitatilor

– sa respecte regulile

– sa rezolve cat mai corect sarcinile

– sa aiba initiativa

– sa-si exprime bucuria cand este recompensat

– sa se simta confortabil atunci cand atentia este concentrata asupra sa

Poti face o evaluare pentru fiecare punct in parte, apoi o medie.

Noi cum ne descurcam?

Slab  Mediu  Bine  F.bine

 

  1. Indicatori psihomotrici. Prin diferite activitati, copilul isi poate dovedi si dezvolta abilitatile fizice si motrice. Cat de usor urca si coboara scarile, se imbraca singur, se invarte etc.

Ce ne intereseaza pe noi:

– cat de implicat este in jocurile de miscare

– coordonarea corecta a miscarilor brate-picioare

– atentia canalizata pe propriile miscari

– realizarea a diferite tipuri de mers (pe varfuri, pe calcaie)

– mentinerea in grup (mersul in sir, in cerc)

– ocolirea obstacolelor

– coordonare la imbracare

Noi cum ne descurcam?

Slab  Mediu  Bine  F.Bine

 

  1. Comunicare

La aceasta varsta, 2-4 ani, comunicarea se realizeaza inca cu dificultati in sensul pronuntiei, a vocabularului; copilul aflat la aceste varste comunicand inca intr-un procent relativ mare (mai aproape de 2 ani) prin semne.

Insa pentru a verifica cum se descurca copilul nostru la acest capitol trebuie sa urmarim:

– capacitatea de exprimare (cat de multe cuvinte intelege vs cat de multe cuvinte exprima)

– claritatea pronuntiei si substitutiile pe care le face (ex: „c” cu „t”; „r” cu „l”)

– solicitare de la distanta fara semne (ex: striga din alta camera ce doreste)

– retinerea firului epic si a personajelor (povesti, desene animate etc.)

– capacitatea de invatare, concentrare si memorie (ex: usurinta sau dificultatea invatarii, memorarii si redarii unei poezii)

– mimeaza adecvat stari emotionale

– mimica si gestica se potrivesc cu mesajul transmis (poate fi si dintr-un text)

Noi cum ne descurcam?

Slab  Mediu  Bine  F.Bine

 

  1. Creativitate si estetica

Creativitatea copilului se caracterizeaza prin noutate, originalitate, valoare, armonie si relevanta.

Toate acestea sunt transpuse in comportamentele sale si pot fi observate in modul in care el gaseste solutii la diverse mici obstacole pe care le intampina in timpul jocului, a comunicarii dar si a exprimarii in general. Creativitatea face referinta si la tot ceea ce este  nonconformist. Creativitatea este strans legata de curiozitate si de libertatea interioara pe care o simte un copil pentru a se putea exprima.

Ce putem verifica:

– preocuparea fata de culoare si formele de experimentare a acesteia (colorat, pictura, vopsit)

– preocuparea fata de experimente in general (amesteca lichide, inventeaza rete noi, „restructureaza” prin desen o forma)

– combina figuri geometrice pana obtine forme reale (un chip, o casa etc.)

– gaseste forme inedite de a construi ceva (diferit de instructiunile unui joc, dar obtinand rezultate similare)

– descurca fire innodate

– observa si retine detalii din mediu; pune intrebari

– atractia catre activitati artistico-plastice (plastelina, nisip static etc.)

– atractia catre muzica, dans si instrumente muzicale

– atractia catre arta culinara (prepara mancare pentru jucarii; vine in bucatarie si isi doreste sa afle retete, sa participe la preparare)

Noi cum ne descurcam?

Slab  Mediu  Bine  F.Bine

 

Dimensiunile enumerate mai sus reprezinta punctul de plecare pentru fiecare dintre noi.

Copilul isi dezvolta primele aptitudini si abilitati, insa cui nu-i trebuie si in viata de adult: capacitatea de a se adapta la nou, construirea relatiilor, o buna comunicare, creativitate si capacitate de a actiona?

 

Este mult mai usor sa intervii atunci cand ai repere, iar scopul acestui mic ghid orientativ acesta este. Construieste-ti repere dupa care sa te ghidezi in educarea si sprijinirea dezvoltarii copilului tau.

Atunci cand parcurgi acest material, te rog sa tii cont ca fiecare copil are ritmul sau de dezvoltare si rezultatele iti pot da cateva indicii si despre preocuparile voastre, ale adultilor. Voi cum stati la cele 5 capitole?

 

Daca ai obtinut o medie de Bine si F.Bine atunci tot ceea ce trebuie sa faci este sa-ti ajuti copilul sa-si mentina ritmul dezvoltarii. Unde ai obtinut Slab si Mediu este probabil necesar sa te uiti cu mai multa atentie si sa te gandesti cum anume iti poti ajuta copilul sa obtina rezultate bune si pe acele aspecte.

 

Cauta resurse, foloseste-ti creativitatea, capacitatea de a actiona, comunicarea si iubirea pentru copilul tau si sunt sigura ca aceasta atitudine te va incuraja si mai mult.

 

Cu drag,

Oana

 

PS: Te rog, nu uita sa fii cat mai obiectiv. Eventual roaga-ti si partenerul sa parcurga separat acest material apoi…faceti o sedinta. Succes!

 

Mai multe despre Oana puteti citi aici: www.oanapopescuargetoia.ro

1406 Total Views 1 Views Today

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *