Stadii de dezvoltare lingvistica si emotionala la prescolari: 4-5 ani (partea a III-a)


Recomandari lectura, dialog, comportament si interactiune

Continuam seria analizei dezvoltarii achizitiilor lingvistice si emotionale la copilul prescolar cu perioada cuprinsa intre 4 si 5 ani.

 

In plan lingvistic:

  • foloseste propozitii complete
  • stie peste 1500 de cuvinte
  • pune intrebari fara sfarsit
  • este extrem de imaginativ
  • poate desena obiecte simple, recognoscibile
  • cunoaste numele animalelor
  • stie sa denumeasca culorile
  • repeta foarte mult cuvinte, fraze, silabe, chiar si atunci cand desfasoara activitati diverse: in timp ce se joaca sau e la masa ori in baie.

Recomandari lectura:

La aceasta varsta poti sa-i introduci povesti din repertoriul international:

  • C. Andersen: Hainele cele noi ale imparatului, Soldatelul de plumb, Lebedele, Degetica, Ratusca cea urata, Mica Sirena, Printesa si bonul de mazare;
  • Fratii Grimm: Hansel si Gretel, Muzicantii din Bremen, Frumoasa adormita, Regina albinelor, Croitorasul cel istet.

 

Recomadari dialog:

  • copilul se exprima inteligibil la aceasta varsta si pune foarte multe intrebari. Intra in dialog cu el si ofera-i cate raspunsuri are nevoie. Daca sunt lucruri pe care nu le stii, cauta in dictionar sau pe internet. Nu e o rusine, nimeni nu detine toate raspunsurile lumii si, in plus, el va invata sa caute raspunsuri in surse diverse, nu doar tragandu-te pe tine de mana toata viata.
  • provoaca-l pe copil sa vorbeasca despre poveste, intamplari si personaje. Dar daca nu vrea, e in regula, nu trebuie sa se simta obligat sa vorbeasca despre fiecare poveste. Uneori copiii au nevoie de un ragaz sa se gandeasca la ce au aflat. Sa nu fi surprins daca peste o perioada, copilul tau va aminti o intamplare sau o situatie dintr-o poveste cititita cu ceva vreme in urma.

 

Recomandari comportament si interactiune:

  • la aceasta varsta copilul poate incepe sa transfere actiuni, comportmente proprii catre un personaj din povesti, un personaj imaginar sau o jucarie preferata. Il auzim spunand: “- Ursulet nu vrea sa manance azi” sau “- Ursulet iar a lasat jucariile imprastiate prin toata camera”. In aceasta situatie devenim “complici” cu copilul nostru si ne sfatuim impreuna ce ar trebui sa faca Ursulet pe viitor sa nu mai fie asa de dezordonat cu jucariile sau sa manance. Astfel, dovedim intelegere fata de faptele si actiunile lui, pe care inca nu stie cum sa le gestioneze corect. Dialogul si coparticiparea in aceste jocuri de situatie ale copilului sunt solutii viabile si neconflictuale pentru ambele parti.
  • copilul poate trece printr-o perioada in care favorizeaza o poveste sau o carte si vrea sa i-o citesti doar pe aceasta in fiecare seara. Nu este ceva neobisnuit pentru copii, chiar daca pentru tine ca parite poate deveni plictisitor. Retine ca o poveste favorita poate sa iti atraga atentia despre interesele copilului si despre nevoile lui emotionale. Fii rabdator si citeste-i aceeasi poveste de mai multe ori. Va veni si vremea cand va fi pregatit pentru mai multe povesti.

 

In plan emotional:

  • simte mandrie cand realizeaza ceva
  • devine responsabil pe actiuni simple: isi poate strange jucariile, isi poate pune hainele in dulap (chiar daca nu impachetate)

Recomandare:

Povestea il ajuta pe copil sa-si imbunatateasca capacitatea de a fi ordonat.

 

 

Sunt parinte! Ce fac pentru copilul meu?

 II CITESC!

 

Articole pe aceeasi tema:

 

 

Stadii dezv 4-5 ani partea III

1668 Total Views 1 Views Today

One thought on “Stadii de dezvoltare lingvistica si emotionala la prescolari: 4-5 ani (partea a III-a)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *