Stadii de dezvoltare lingvistica si emotionala la prescolari: 2-3 ani (partea I)


Recomandari lectura, dialog, comportament si interactiune

Copilul aude si intelege povestile cu mult inainte de a invata sa citeasca.

Pana la varsta de 5-6 ani copilul se afla in faza de ascultare, dupa care trece la faza de citire.

Chiar daca exista repere generale ale stadiilor de dezvoltare ale prescolarilor, nu uita ca fiecare copil este diferit, iar parintii trebuie sa adapteze lectura, jocul, experienta in functie de nevoia copilului.

 

Iata stadiile prin care trece copilul intre 2 si 3 ani la nivel de achizitie verbala si emotionala:

 

In plan lingvistic:

– poate numi obiecte din mediul inconjurator imediat

– e capabil sa utilizeze cel putin doua prepozitii, de obicei: in, pe, sub.

– aproximativ 2/3 din ceea ce spune copilul e inteligibil

– are un vocabular de 150 – 300 de cuvinte

– ritmul si fluenta de cele mai multe ori lasa de dorit, dar nu il descuraja

– poate folosi corect doua pronume: eu, mie si tu; de multe ori insa inca mai confunda  eu si mie

 

Capacitatea de concentrare a copilului la aceasta varsta nu e inca foarte dezvoltata, asa ca poate asculta povesti care au maxim o jumatate de pagina A4.

Cartile trebuie sa fie ilustrate, frumos colorate, cu personaje clar conturate, astfel incat sa inteleaga usor ceea ce vede (sa poata identifica usor personajele de exemplu). Tine cont de aceasta recomndare cand achizitionezi cartile pentru lectura copilului la varsta de 2-3 ani.

 

Recomandari lectura: variante scurte ale povestilor: Scufita Rosie, Capra cu 3 iezi, Motanul incaltat, Cei trei purcelusi, Punguta cu doi bani.

 

Recomadari dialog:

  • identificati impreuna personajele positive si personajele negative
  • discutati despre comportamente clare, in cuvinte simple, folosindu-va de experienta personajelor din povesti. De exempu: “Nu trebuie sa vorbim sau sa plecam cu necunoscuti. Ni se pot intampla lucruri rele. Scufita Rosie a vorbit cu Lupul care i-a facut rau.”

 

Recomandari comportament si interactiune:

  • incurajeaza copilul sa vorbeasca
  • nu rade de el daca nu pronunta cuvintele corect
  • nu il incuraja sa pronunte gresit cuvintele; repeta-i, fara sa faci mare caz, forma corecta a cuvantului
  • nu il spune musafirilor, bunicilor cand a pronuntat ceva gresit, chiar daca e amuzant

 

In plan emotional:

La aceasta varsta apare frica de separare.

Recomandare: Povestea “Poza fermecata”, care poate fi descarcata pe telefonul mobil sau pe tableta de la urmatorul link: http://www.pukini.ro/aplicatii/

Povestea ii indruma pe copii sa gaseasca solutii inovatoare pentru a-si depasi frica de singuratate, cand parintii pleaca la serviciu sau au activitati zilnice departe de casa.

Dezvolta in copilul tau stapanirea de sine si ajuta-l sa fie  mai ingenios in gasirea solutiilor!

 

Sunt parinte! Ce fac pentru copilul meu?

 II CITESC!

 

Articole pe aceeasi tema:

Stadii dezv 2-3 ani partea I

 

1524 Total Views 1 Views Today

One thought on “Stadii de dezvoltare lingvistica si emotionala la prescolari: 2-3 ani (partea I)

  1. Pingback: Stadii de dezvoltare lingvistica si emotionala la prescolari: 4-5 ani

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *