Stadii de dezvoltare lingvistica si emotionala la prescolari: 3-4 ani (partea a II-a)


Recomandari lectura, dialog, comportament si interactiune

Continuam seria analizei dezvoltarii achizitiilor lingvistice si emotionale la copilul prescolar cu perioada cuprinsa intre 3 si 4 ani.

 

In plan lingvistic:

  • spune fraze scurte, povesti simple, raspunde la intrebari, i se dezvolta capacitatea imaginativa, poate recita cateva poezii pentru copii
  • foloseste corect pronumele: eu, mie, tu
  • utilizeaza unele forme de plural si timpuri trecute
  • cunoaste partile principale ale corpului uman si le poate denumi
  • are un vocabular de aproximativ 900 – 1000 de cuvinte
  • spre 90% din ceea ce spune copilul e inteligibil
  • incep sa predomine verbele
  • are abilitatea de a motiva intrebari precum: “Ce faci atunci cand ti-e foame? Somn? Sete?”
  • stie cati ani are si cum il cheama
  • nu stie sa raspunda la toate intrebarile, chiar daca le intelege sensul

 

Recomandari lectura:

Povestile de la varsta de 2-3 ani pot fi citite in continuare, numai ca acum se pot lectura variantele lungi, cu text complet. Daca povestea are mai multe pagini, atunci o impartiti in 2-3 seri de lectura.

 

Recomadari dialog:

  • povesteste pe larg impreuna cu copilul actiunea povestilor
  • lansati-va impreuna in descrieri ample despre peisaje, taramuri, obiceiuri de pe meleagurile pe unde va plimba actiunea povestii
  • vorbiti despre indeletnicirile personajelor. De multe personajele au meserii care astazi nu se mai practica. Vor asculta nemiscati povestile pe care I le vei spune despre ce facea croitorul sau fierarul. Da-i exemple de alte povesti unde se mai intalnesc astfel de mesteri. Va astepta cu sufletul la gura sa i le citesti si pe acestea

 

Recomandari comportament si interactiune:

La aceasta varsta copilul incepe sa imite comportamente ale parintilor. Asadar, ai oportunitatea de a-I transmite copilului informatii si tipuri de comportaente valoroase, fara a-I “dadaci”, ci dandu-i doar exemplul personal.

Citeste si copilul va indragi cartile.

Vorbeste frumos, calm, coerent si copilul a invata sa se exprime si el cursiv.

Spune “te rog” si “multumesc” si vei avea un copil politicos.

 

In plan emotional: la unii copii apare frica de intuneric.

Recomandare: Povestea “Lanterna Magica”, care poate fi descarcata pe telefonul mobil sau pe tableta de la urmatorul link: http://www.pukini.ro/aplicatii/

Povestea il ajuta pe copil sa-si depaseasca teama de intuneric,  impartasindu-i secretul prafului magic. Astfel, copilul isi va imbunatati stapanirea de sine si va deveni mai curajos.

 

Tot acum imaginatia copiilor practic “explodeaza”, unii dintre ei pot dezvolta prietenii imaginare cu personaje pe care si le creeaza singuri. Nu il descuraja.

 

Sunt parinte! Ce fac pentru copilul meu?

 II CITESC!

 

Articole pe aceeasi tema:

 

Stadii dezv 3-4 ani partea II

1435 Total Views 1 Views Today

One thought on “Stadii de dezvoltare lingvistica si emotionala la prescolari: 3-4 ani (partea a II-a)

  1. Pingback: Stadii de dezvoltare lingvistica si emotionala la prescolari: 5-6 ani

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *