Stadii de dezvoltare lingvistica si emotionala la prescolari: 5-6 ani (partea a IV-a)


Recomandari lectura, dialog, comportament si interactiune

Continuam seria analizei dezvoltarii achizitiilor lingvistice si emotionale la copilul prescolar cu perioada cuprinsa intre 5 si 6 ani.

 

In plan lingvistic:

  • recunoaste literele, iar unii ditre copii chiar vor sa invete sa citeasca si sa scrie
  • cunoaste in jur de 2100 de cuvinte
  • spune povesti lungi
  • solicita frecvent explicatii despre sensurile cuvintelor
  • incepe sa inteleaga diferenta intre realitate sau fictiune sau minciuna
  • poate folosi spontan multe cuvinte descriptive, atat adjective, cat si adverbe
  • discursul este inteligibil, chiar daca la unii copii mai persista probleme de articulare a cuvintelor
  • poate folosi fraze lungi
  • in ansamblu, discursul ar trebui sa fie corect gramatical

 

Recomandari lectura:

  • pe langa autorii clasici de povesti: Ion Creanga, H.C Andersen sau Fratii Grim, cautati in librarii si povesti din folclorul altor tari (cu autor necunoscut de cele mai multe ori). Tarile nordice, dar si Rusia, Chehia sau Polonia au povesti locale savuroase.
  • “Aventurile lui Habarnam si ale prietenilor sai” de Nicolai Nosov sau sau “Aventurile lui Cepelica” de Giani Rodari ii pot atrage la aceasta varsta. Sunt texte lungi, dar daca ii citesti seara de seara cate 3-4 pagini, aceste carti pot deveni lecturile preferate ale vacantei de iarna sau ale verii (depinde cand i le citesti).

 

Recomadari dialog:

  • vorbiti despre propriile sale sentimente, despre cum s-ar comporta el in anumite situatii daca ar fi in poveste, apoi in viata reala. De exemplu: “- Ce ai face tu daca un strain ti-ar spune sa pleci cu el sau te-ar ruga sa ii deschizi usa casei?”
  • spune-i despre sensurile cuvintelor. Acum va intreba frecvent care este intelesul cuvintelor. Explica-i ca unele dintre ele sunt mai vechi si nu se mai folosesc in zilele noastre, dar ca in povesti au savoarea lor.
  • jucati-va impreuna cu cuvinte diminutivate (oita, ochisori, papusica, degetel, carticica, pietricica) sau augmentate (casoaie, farfurioaie, sticloaie). Apoi incercati rime amuzante cu aceste cuvinte:

“In vitrina-o papusica

Cu codite, frumusica

Ingrijea de pisicuta

Primita de la Bunicuta.

Ii dadea sa bea laptic

Dintr-un biberon mai mic.

Dupa masa adormea

Si pe sapte voci torcea.”

 

Recomandari comportament si interactiune:

  • la aceasta varsta copilul vrea sa se identifice cu personajele, “intra” si el in actiunea povestii. De multe ori ii auzim spunand: “Stii ce-as fi facut eu daca eram in locul Printului/Printesei?”. E bine sa-i lasam sa povesteasca, pentru ca isi vor dezvolta imaginatia si vocabularul.
  • vom observa ca vor dori cel mai adesea sa se identifice cu personajele positive. E bine, dar ar trebui sa le explicam si rolul personajelor negative din povesti si faptul ca si in viata de zi cu zi sunt si intamplari bune si rele. Copiii vor invata sa accepte realitatea, sa o inteleaga, sa tolereze sau sa corecteze anumite situatii sau comportamente ale sale sau ale celor din jurul sau.

 

In plan emotional:

La aceasta varsta copilul descopera o multitudine de sentimente, pe care trebuie sa-l ajutam sa le desluseasca clar si corect. Relatiile de familie, de prietenie, de iubire sau generozitatea, lacomia, ingamfarea, recunostinta sunt doar cateva dintre sentimetele pe care copilul incepe sa le inteleaga.

Explica-i-le pe intelesul sau, foloseste-te de joc si de personaje amuzante. Cauta povesti care sa ilustreze explicatii sau rezolvari ale unor situatii care pe copii ii framanta la aceasta varsta.

Recomandare:

Frumoasa poveste a aratosului,  dar ingamfatului pui de paun te ajuta sa ii dezvalui copilului tau consecintele unor atitudini si sentimente. Asemenea  animalutelor din padure, copiii vor afla despre ingamfarea si lasitatea paunului nostru. Arata-I copilului tau ce inseamna sa-ti asumi anumite fapte, despre cum sa fii mai bun si cum sa-i ajuti pe ceilalti.

 

Copilul invata despre relatiile de familie, despre implicare, intelegere, apreciere si recunostinta, dar si sa recunoasca literele, sa realizeze conexiuni, sa-si dezvolte o gandire structurata.

 

Sunt parinte! Ce fac pentru copilul meu?

 II CITESC!

 

Articole pe aceeasi tema:

Stadii dezv 5-6 ani partea IV

1658 Total Views 2 Views Today

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *